nedeľa 26. februára 2017

Ako si ustrážiť vlastné peniaze

Dnes by som sa s vami chcela podeliť o jednoduchý tip, ako riadiť svoje financie, teda konkrétne výdavky.
 

Miznú mi peniaze

Stalo sa vám už, že ste sa sami seba pýtali, kde vám miznú peniaze? Veď som si nič také extra nekúpila (a ani mi nikto žiadne neukradol). Alebo vám zvýšili plat či ste do daru získali nejaké peniaze, ale stále si nemôžete dovoliť niečo naviac? Skrátka to stíhate minúť na bežnú potrebu? Zvyčajne namiesto toho, aby sme niečo s tým urobili len šomreme, ako je všetko príšerne drahé a naši politici s tým nič nerobia, len kradnú. Ak ste sa v tejto situácií spoznali, úprimne sa teraz seba spýtajte: "A pomôže mi to šomranie nejako?" Nie. Samozrejme, že nie. To vie asi každý, ale len niekto namiesto šomrania radšej koná. Je totiž väčšia pravdepodobnosť, že sa aj niečo zmení. Pri šomraní to máte na 100%, že nie.
 

Zistite kam miznú peniaze 

Ja som to tiež nevedela pochopiť, kde sa tie peniaze strácajú, respektíve som to brala ako normálnu vec, s ktorou sa asi treba zmieriť, veď zrejme to tak funguje aj u ostatných. Čo už. Teraz si už však myslím, že by sme mali o domácich financiách vedieť viac. Obsahom tohto príspevku nie sú tipy na žiadne finančné produkty, ktoré nám v budúcnosti prinesú extra peniaze. V prvom rade je potrebné zistiť, kam sa tie naše peniaze, či už ich je málo alebo veľa, rozkotúľajú. Prečo? Lebo je to prvá oblasť, ktorú môžeme ovplyvniť už dnes. Lebo aj dnes sa budeme rozhodovať, na čo minieme vlastné peniaze. Prístup, ktorý vám opíšem  som pochytila od svojho manžela. No, ale poďme späť k podstate, ako to teda zistiť? Urobte si tabuľku. Uvediem svoj príklad. V exceli som si navrhla jednoduchú tabuľku. V riadkoch som uviedla jednotlivé oblasti výdavkov ako je nájomné za byt, elektrinu, koncesionárske poplatky, poplatky za UPC a internet (toto sa od budúceho mesiaca zníži, nakoľko aj manžel sa rozhodol, že TV s UPC programami už nepotrebujeme, pre viac info k tejto téme si prečítajte http://odskusanejednouzenou.blogspot.sk/2017/02/nie-je-mi-za-nou-luto.html, ďalej výdavky za mobilné telefóny všetkých členov domácnosti (odporúčam sledovať samostatne), výdavky za potraviny, drogériu, pohonné hmoty a všetko, čo súvisí s vlastníctvom auta, výdavky za zdravie vrátane lekárne, ostatné služby ako je čistiareň, pošta, krajčírstvo, oprava obuvi, poistenie domácnosti a pod. Ďalej výdavky pre jednotlivých členov rodiny, ktoré sú len pre nich, napr. masáže, moje krémy luxusnej značky, ktoré nespadajú do kategórie drogéria, krúžky a pod. Nasledujú výdavky na mlsky, čo u nás znamená návšteva reštaurácií, kaviarní a barov, a ostatné, teda jedno rázové výdavky napr. nákup nových matracov či kanvice do domácnosti, výlety, oslavy, darčeky (najmä v decembri je to zaťažkávacia skúška) a pod. V stĺpci sú uvedené jednotlivé mesiace. Na konci stĺpca si dajte sumu celkom. Už pri prvom mesiaci sledovania budete pre-kva-pe-ný, jednak ohľadom celkovej sumy a jednak pri jednotlivých položkách. Ale radšej vedieť a začať riešiť, ako byť v neblahej nevedomosti, nie?
 

Dôležité 

Musíte k tabuľke pristupovať zodpovedne a zapísať si každý jeden malý výdavok, napr. aj 50 centov do detského autíčka v nákupnom centre. Skrátka všetky.
 

Odskúšané 

Prvé mesiace sledovania tiež budete každý mesiac prekvapený, aké nevyhnutnosti treba zaplatiť, na ktoré bežne nemyslíte,  napr. daň z nehnuteľnosti, diaľničná známka, oslava a darčeky pre rodinu či priateľov.
 

Teraz to začne 

No a teraz, keď už viete koľko a kde, začala fáza uvedomovania (sa) a tiež vedomého utrácania peňazí. Ak to myslíte vážne, tento denno-denný rituál, ktorý zaberie asi 3 minúty vášho času, čo si zrekapitulujete deň a nahodíte všetky výdavky do tabuľky, vám pomôže sa nabudúce  vedome rozhodnúť, či to čo si chcete práve kúpiť, naozaj potrebuje.
 

Dôležité 2 

Pozor, toto nemá byť o tom uškrtiť čo najviac peňazí, nič si nedopriať ani svojím blízkym, ale rozhodnúť sa o kúpe vedome a nie impulzívne! Ak ušetríte na blbostiach, môžete si pokojne dopriať si kúpiť niečo väčšie, po čom ste túžili a urobí vám to radosť bez neskorších výčitiek.  
 

Ďalší krok

Keď už budete poznať svoje mesačné výdavky, či už opakujúce sa ako aj jedno rázové, ďalším krokom bude určiť si primeraný rozpočet na jednotlivé mesiace. Pri jeho výške vychádzajte jednak zo skutočných potrieb,  ale aj z vášho finančného príjmu tak, aby ste okrem výdavkov dokázali aj každý mesiac ušetriť. Stanovený rozpočet neprekračujte. V prípade potreby zvýšenej jednej položky, pouvažujte na čom inom ušetríte tak, aby ste celkový rozpočet dodržali. Táto "hra" vám pomôže prehodnotiť položky, ktoré skutočne potrebujete, ktoré si prajete a urobia vám radosť a ktorých sa viete vzdať. Zahráte sa?
 
Váš názor na príspevok ma zaujíma.
Ďakujem.
MNK

1 komentár:

  1. Čaute chlapci, chcel by som sa veľmi pekne poďakovať spoločnosti LAPO MICRO FINANCE, ktorá mi poskytla pôžičku na lekárske ošetrenie môjho chorého dieťaťa. Som veľmi rád, že som dnes stretol LAPO. Ak potrebujete súrnu pôžičku, kontaktujte ich e -mailom: lapofunding960@gmail.com
    Whatsapp +447883183014

    OdpovedaťOdstrániť